Czwartek, 18 listopada 2021 r. był kolejnym (czwartym) dniem Tygodnia Edukacji Globalnej w naszej szkole. Uczniowie z klas IV-VI, którzy są zapisani w dzienniku pod nr 4 i uczniowie z klasy VII pod nr 7 i 8 losowali pytania umieszczone na jednej ze ścian sześciennej kostki i na nie odpowiadali. Wylosowane zostały pytania oznaczone numerem 1. Dotyczyły one rolnictwa na świecie.
Dzieci z zespołu wychowania przedszkolnego i uczniowie klas I-III obejrzeli teatrzyk kamishibai na podstawie utworu pt. „Opowieści z zielonego parku” autorstwa Katarzyny Wychowaniec. Bajka została wydana przez fundację Fundusz Partnerstwa w ramach projektu „Bądźmy Eko”. Po wysłuchaniu tekstu dzieci odpowiadały na pytania dotyczące zasad zachowywania się w parku. Poznały także zasady Kodeksu Młodego Ekologa. Zajęcia prowadziła Marzanna Sienkiewicz.
Dzieci z zespołu wychowania przedszkolnego obserwowały doświadczenie z topniejącym lodem, które było tematem wyjściowym do rozmowy o ocieplającym się klimacie na kuli ziemskiej. Dzieci dowiedziały się jakie konsekwencje niesie ocieplenie klimatu. Obejrzały prezentację na temat sposobów dbania o środowisko i wzięły udział w dwóch grach planszowych – segregowanie śmieci, recykling. Zajęcia prowadziła Dorota Michałowska-Radzewicz.
Uczniowie klasy VIII wzięli udział w grze escape room („pokój zagadek”). Kluczem tematycznym były zagadnienia związane z edukacją globalną. Dzięki tej metodzie zajęcia stały się dla uczniów prawdziwą przygodą, w której wykorzystano quizy, kody QR oraz pytania. Pokojem zagadek stała się cała przestrzeń szkolna, a rozwiązanie znalazło się dopiero w gabinecie pani dyrektor. Uczniowie zostali podzieleni na trzy drużyny. W pierwszej znaleźli się: Wojciech Korotko, Filip Laszkowski, Jakub Górski, Michał Półtorzycki. W skład drugiej wchodzili uczniowie: Cezary Michałowski, Konrad Nartowicz, Alicja Rydzewska, Joanna Gliniecka. Zuzanna Pęcak, Gabriela Domysławska, Zuzanna Stypułkowska tworzyły trzeci zespół. Zmagania rozpoczęły się w pracowni języka angielskiego. Uczniowie musieli rozwiązać quiz w języku angielskim pt. „Countries and Nationalities” („Kraje i narodowości”), cyfry z poprawnym rozwiązaniem należało następnie zamalować na przygotowanej makiecie i zeskanować kod QR. Dopiero po otrzymaniu hasła, które brzmiało: „Edukacja globalna” drużyna mogła otrzymać kopertę z kolejnym zadaniem i opuścić klasę. Następne zadania dotyczyły wiedzy o globalnych wyzwaniach, Celach Zrównoważonego Rozwoju, redagowania zaproszenia na obchody TEG w Szkole Podstawowej w Judzikach, poprawnego wskazania wartości leżących u podstaw edukacji globalnej. Wszyscy uczniowie zaangażowali się w pracę zespołową i dzielnie rozwiązywali zadania. Niektóre z nich również były sformułowane w języku angielskim. Rozszyfrowanie kodu QR w ostatnim poleceniu wskazało drogę zwycięzcom. Jako pierwsza do celu dotarła grupa Wojciecha Korotko. Uczeń poprosił panią dyrektor o wskazanie klucza do zagadek. Było nim hasło tegorocznego Tygodnia Edukacji Globalnej „Działajmy razem! To nasz wspólny świat!”. Na zakończenie wszyscy uczniowie wraz z panią dyrektor podali działania, które powinniśmy podjąć, aby nasz świat stał się lepszy i bezpieczniejszy. Pani Beata Prześniak nagrodziła uczestników zmagań słodkim poczęstunkiem. Grę prowadziły: Katarzyna Luto-Biłda i Agnieszka Łaskowska.
Uczniowie klasy VII pod kierunkiem Iwony Zaborowskiej realizowali zagadnienia dotyczące oszczędzania wody. Wspólnie postanowili zachęcić innych do jej oszczędzania, ograniczając zakupy ubrań. Zapoznali się z artykułami na temat przemysłu odzieżowego, który pochłania ogromne ilości wody. Dowiedzieli się, że cała produkcja odzieży i tekstyliów opiera się na zużyciu ogromnych ilości tego zasobu. Do wyprodukowania jednego kilograma bawełny zużywa się średnio od 8100 do 2200 litrów wody. Do wyprodukowania jednej bawełnianej koszulki potrzeba aż 2700 litrów. To tyle samo, ile w ciągu trzech lat spożywa jedna dorosła osoba. Postanowili zmniejszyć swój ślad wodny, kupując odpowiednie ubrania i właściwie je pielęgnując oraz przerabiać stare na nowe. W tym celu podjęli szereg działań tj. uczyli się szyć, przyszywać guziki, cerować, ozdabiać, naszywać aplikacje, tworzyć ozdoby za pomocą szydełka. Tworząc swoje projekty obejrzeli też prezentację multimedialną o problemie braku wody w Indiach.
Organizacja czwartego dnia TEG: Andrzej Malinowski, Marzanna Sienkiewicz, Dorota Michałowska-Radzewicz, Agnieszka Łaskowska, Katarzyna Luto-Biłda, Iwona Zaborowska
AM