Piątek, 18 listopada 2022 r. był piątym dniem Tygodnia Edukacji Globalnej w naszej szkole. Uczniowie klasy V w ramach zajęć dotyczących Sprawiedliwego Handlu przygotowali ciasto, wybierając przy tym produkty Fairtrade*. Przyczynia się to do wspierania drobnych producentów z krajów Globalnego Południa, troski o lepsze warunki pracy i zrównoważone rolnictwo. Uczniowie klasy V doszli do wniosku, że często nasze drobne decyzje mają globalny wymiar. (Cele: 2., 8. i 12. Zrównoważonego Rozwoju)**.
Uczniowie klas: I, II, III, IV, V i VII wzięli udział w warsztatach i akcji ekologicznej: „Dzień bez szkodzenia środowisku”. Poruszone zostały zagadnienia dotyczące ochrony środowiska „Daj odpocząć Ziemi” i „praktyczna” segregacja śmieci. Uczniowie z transparentami o tematyce ekologicznej przeszli do miejscowości Lenarty, gdzie prowadzona była dalsza część zajęć. (Cele: 3., 6., 7., 12. i 13. Zrównoważonego Rozwoju)
Organizacja zajęć w piątym dniu TEG: Agnieszka Łaskowska (pieczenie ciasta i produkty Fairtrade), Małgorzata Skrocka i Iwona Zaborowska (warsztaty i akcja ekologiczna „Dzień bez szkodzenia środowisku”)
*Fairtrade to jeden z systemów certyfikacji Sprawiedliwego Handlu, który zmienia sytuację producentów rolnych w krajach Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Afryki, Azji Południowo-Wschodniej i Oceanii. Fairtrade działa na rzecz wyższych cen skupu, godziwych warunków pracy i bardziej sprawiedliwych warunków handlowych dla drobnych rolników i pracowników. Najbardziej rozpoznawalnymi produktami Fairtrade są bez wątpienia banany, kawa, herbata, czekolada, orzechy, suszone owoce, kosmetyki.
**Cele Zrównoważonego Rozwoju to plan działania na rzecz przemian i przeobrażeń świata, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone w sposób zrównoważony, z szacunkiem dla środowiska oraz z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń.
AM